Glavne greške budgetiranja u Excelu

Koje su glavne greške budgetiranja u Excelu?

1. Paralelni unos i analitika na istom radnom listu – to vodi prema velikim tablicama s „400“ kolona u koje jedva da smijete nešto unijeti bez bojazni da se formule neće pokvariti, a da ne govorimo o opasnostima dodavanja redova/kolona.

2. Korištenje starih volatilnih funkcija kao što su OFFSET / INDIRECT u svrhu izrade izvještavanja – ako vam Excel vrti par sekundi na svaki klik, veliki ste kandidat za navedenu grešku.

3. Izrada „pomoćnih“ radnih listova za potrebe među kalkulacija – zbog toga vam je Excel velik 10, 20, a imali smo prilike vidjeti i 85 mb datoteke za budgetiranje. Što je veći Excel to vam je sve sporije: otvaranje, spremanje, unos, kalkulacije. Excel ne bi trebao prelaziti 10 mb veličine. 

A sad malo brojki od našeg zadnjeg projekta za jednog dragog nam klijenta:

Prijašnje stanje:

  • Excel veličine 25 mb
  • Otvaranje datoteke 45 sec
  • 49 radnih listova, od čega 21 „pomoćni“
  • Svaki klik u datoteci (filtriranje, sortiranje, grupiranje, unos) –  3 do 4 sec odaziv
  • Dodavanje nove linije za budgetiranje –  3h ažuriranja formula i kontrole
  • Priprema i ažuriranje novog mjeseca –  4h ažuriranja
  • ~ 800.000 ćelija s formulama

Excel je bio noćna mora za korištenje tako da smo napravili kompletnu rekonstrukciju procesa budgetiranja. U procesu je svaki dio starog sustava ostao minimalno na istoj razini korisnosti, a veliki dio izvještavanja je unaprijeđen.  

Novo stanje:

  • Excel veličine 6 mb
  • Otvaranje datoteke 5 sec
  • 24 radna lista , samo 4 „pomoćna“
  • Excel nema delay u odazivu
  • Dodavanje nove linije budgetiranja – insert new row (par minuta ako treba dodati opise proizvoda)
  • Priprema novog mjeseca/godine – 15 do 30 min sa svim kontrolama
  • ~150.000 ćelija s formulama – i dalje po našem sudu prevelika brojka nastala zbog popriličnog broja analitičkih radnih listova koje ćemo u budućnosti prebaciti u PowerBI
  • Korištenje PowerPivot Tablica i Chartova.

Kako smo to postigli?

  • Kompletnu obradu i pripremu sirovih podataka smo prebacili u Power Query – minimalna ušteda od 8h mjesečno za ažuriranja actuala i pripremu datoteke za novi mjesec
  • Jasno smo odvojili unos od analitike podataka –  manja mogućnost greške u unosima i jednostavnije za održavanje
  • Korištenje PowerPivot modela podataka za potrebe analitike – daje fleksibilnost izvještavanju i stabilnost strukture
  • Kod statičkih analitičkih prikaza (zadana struktura za potrebe višeg managementa), sve stare Excel formule (OFFSET / INDIRECT / INDEX itd) smo zamijenili modernim Office365 array formulama. To su bile najčešće:
    • BYROW / BYCOL / FILTER – ubrzavanje kalkulacija jer za razliku od starih funkcija koje rade ćeliju po ćeliju, moderne array funkcije u jednom pozivu mogu vratiti cijeli raspon rezultata –  nekoliko stotina puta brže od tradicionalnih formula
    • LAMBDA – koristi koncept arrow funkcije (each u PowerQuery-ju) kako bi također optimizirali brzinu izračuna
    • LET – moderne varijable u Excelu – ubrzavaju formule i olakšavaju čitanje istih

Koji su sljedeći koraci?

  • Prebacivanje kompletne analitike u Power BI (u Excelu ostaje isključivo operativna analitika) –  cilj je smanjiti veličinu Excel datoteke na manje od 3 mb.
  • Zašto Power BI? Zato što rješava glavne probleme analitike u Excelu –  dijeljenje izvještaja i onemogućavanje „petljanja“ po formulama/prikazima u Excelu.
  • Zašto operativni unos ostaje u Excelu? Zato što je potrebna fleksibilnost u budgetiranju koju je jako teško izvesti kroz standardizirane alate za budgetiranje.

I za kraj, u Excelu uvijek vrijedi pravilo manje je više, tako da ako se netko hvali da ima milijun formula u datoteci i 100 radnih listova, razmislite dvaput o angažmanu.

Slanjem ove forme prihvaćate Exceed Pravila Privatnosti

POŠALJI UPIT

Za sve dodatne informacije, kontaktirajte nas putem web forme

Naš tim odgovoriti će na vaš upit u najkraćem roku!

Zainteresirani?

ili pogledajte naše

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top